Preview

Вестник Северо-Восточного федерального университета имени М. К. Аммосова. Vestnik of North-Eastern Federal University. Серия «Общественные науки. Social science»

Advanced search

On the issue of the definition of video games as complex objects of intellectual property

Abstract

The relevance of the research consists of a progressive development of modern technologies and an influence of a computing machinery significance on modern society, where a special place is taken by computer programs, which are the very basic for development and functioning of computer games (video games). Since an interactive entertainment industry (which is represented by video games development, promotion and sale) is undergoing a formation to an important part of modern life, the purpose of this research is a legal identification of video game as a special object of intellectual property. In order to achieve the purpose of the research, the techniques of the legalistic scientific method of enquiry were used, for within the context of the research video games had been examined from a legalistic approach, which allowed to conclude that a video game is a complex object of intellectual rights, where copyright objects are prevailed as composite results of intellectual activities. Thus, a video game is a multimedia product, which protection is carried out on both internal (national) and international levels. The findings allow to consider video games in a legal aspect and give a proper amount of idea of how is legal regulation of such category of intellectual rights objects taking place.

About the Authors

T. R. Gabysheva
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


A. A. Mutalieva
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Хасанов Э.Р. К вопросу о правовом регулировании интеллектуальной собственности в игровой индустрии // Universum: Экономика и юриспруденция: электронный научный журнал. - 2018. - № 2 (47).

2. Вишневский А.В. Философское осмысление понятия компьютерной игры // Вестник Омского университета. - 2014. - № 3. - С. 91-92.

3. Потапова О.С. Компьютерная игра в пространстве культуры // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. - 2010. - № 4 (1). - С. 349-353.

4. Гражданский кодекс Российской Федерации (часть четвертая) от 18 декабря 2006 г. № 230-ФЗ (в редакции от 18 июля 2019 г.) // Собрание законодательства Российской Федерации, 2006, № 52 (1 ч.), ст. 5496; 2019, № 29 (часть I), ст. 3844.

5. НК РФ

6. Приказ Минфина Российской Федерации от 27 декабря 2007 года № 153н «Об утверждении Положения по бухгалтерскому учету «Учет нематериальных активов» (ПБУ 14/2007) // Российская газета. - 2008. - 02 февраля.

7. Луткова О.В., Терентьева Л.В., Шахназаров Б.А. Основные проблемы охраны интеллектуальной собственности в международном частном праве: учебное пособие для магистров. - М.: Проспект, 2017. - 224 с.

8. Баттахов П.П. Взаимосвязь предпринимательской деятельности с объектами интеллектуальной собственности // Северо-Кавказский юридический вестник. - 2013. - № 1. - С. 60-63.


Review

For citations:


Gabysheva T.R., Mutalieva A.A. On the issue of the definition of video games as complex objects of intellectual property. Вестник Северо-Восточного федерального университета имени М. К. Аммосова. Vestnik of North-Eastern Federal University. Серия «Общественные науки. Social science». 2019;(4):54-59. (In Russ.)

Views: 404


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5612 (Online)